Najczęściej zadawane pytania (FAQ) to przydatne narzędzie, które ma na celu ułatwienie dostępu do najważniejszych informacji dotyczących funkcjonowania naszej Spółdzielni. Wszystkie informacje są zgodne z naszymi aktualnymi regulaminami.
Sprawy eksploatacyjne i remontowe:
Jako Użytkownik lokalu, jesteś odpowiedzialny za jego konserwację i utrzymanie w należytym stanie technicznym i sanitarnym. Do Twoich obowiązków należy m.in. malowanie sufitów i ścian, naprawa tynków, malowanie okien, drzwi i grzejników (nie rzadziej niż raz na 5 lat), oraz naprawa i wymiana podłóg, okien, drzwi, a także instalacji wodnej i kanalizacyjnej wewnątrz lokalu. Musisz również regularnie usuwać śnieg i sople z parapetów, balkonów, loggii oraz tarasów.
Spółdzielnia odpowiada za naprawy instalacji pionowych (gaz, woda, kanalizacja, centralne ogrzewanie), pionów kanalizacyjnych (bez przyłączy), oraz naprawę tynków i wypustów elektrycznych w ramach robót poinstalacyjnych. Ty, jako użytkownik, ponosisz koszty wszelkich napraw wewnątrz lokalu, które powstały z Twojej winy lub osób w nim przebywających. Do Twoich obowiązków należy też naprawa lub wymiana podłóg, okien, drzwi oraz instalacji wodnej, kanalizacyjnej i elektrycznej wewnątrz lokalu.
Przebudowa wewnątrz lokalu, która zmienia jego izolacyjność, układ konstrukcyjny lub funkcjonalny, a także zmiany w instalacji centralnego ogrzewania i gazu, wymagają pisemnej zgody Spółdzielni. Instalowanie krat, zadaszeń, urządzeń klimatyzacyjnych, anten czy szyldów reklamowych na zewnątrz lokalu również wymaga pisemnej zgody Spółdzielni. Jeśli zamontujesz dodatkowe wyposażenie, które uniemożliwi dostęp do instalacji pod spodem, musisz je zdemontować na własny koszt w razie konieczności naprawy.
Remonty, które są głośne, mogą być prowadzone od poniedziałku do piątku w godzinach od 8:00 do 19:00. Zabrania się wykonywania takich prac w soboty, niedziele i dni świąteczne. Krótkotrwałe, niewiele uciążliwe prace modernizacyjno-remontowe mogą być wykonywane również w soboty w godzinach od 10:00 do 15:00. W przypadku przeprowadzenia remontu kapitalnego lokalu trwającego dłużej niż 3 tygodnie, prace zlecone profesjonalnemu wykonawcy mogą być prowadzone od poniedziałku do piątku w godzinach od 8:00 do 16:00. Ponadto należy uzgodnić z Działem Eksploatacji miejsce ustawienia kontenera.
Przebudowa wewnątrz lokalu, która zmienia jego izolacyjność, układ konstrukcyjny lub funkcjonalny, a także zmiany w instalacji centralnego ogrzewania i gazu wymagają pisemnej zgody Spółdzielni.
Tak. Wymiana jest możliwa po uzyskaniu zgody od Spółdzielni, która określi warunki wykonania robót.
Tak. Wymiana jest możliwa po uzyskaniu zgody od Spółdzielni, która określi warunki wykonania robót.
Tak. Wymiana jest możliwa po uzyskaniu zgody od Spółdzielni, poza sezonem grzewczym. Spółdzielnia określa wymagane parametry grzejników oraz warunki wykonania robót. Wymiana grzejników odbywa się na koszt lokatora. Roboty i dobór grzejników należy powierzyć wykonawcy, posiadającemu odpowiednie uprawnienia budowlane. Koszt spuszczenia czynnika grzewczego z instalacji c.o. i ponownego jej napełnienia będzie określony w uzyskanej zgodzie od Spółdzielni. W przypadku przeciekania grzejników żeliwnych bezzwłocznie należy powiadomić Zespół Remontowo-Konserwacyjny.
Harmonogram wywozu odpadów gabarytowych możesz znaleźć na stronie internetowej m.st. Warszawy www.19115.pl oraz na tablicach ogłoszeń w budynkach. Odpady gabarytowe takie jak stare meble, dywany itp. należy w przeddzień wywozu ułożyć koło altan na odpady selekcjonowane lub wywieźć/przenieść do altany na odpady gabarytowe, która znajduje się na placyku przy ul. Etiudy Rewolucyjnej 15/17.
Jeśli przeprowadzasz remont lokalu jesteś zobowiązany na swój koszt zamówić kontener lub torby na gruz.
Tak – zgoda jest potrzebna. Na montaż klimatyzatora potrzebujesz pisemnego pozwolenia od Spółdzielni. Jedynie montaż klimatyzatora wewnętrznego nie wymaga zgody.
Jednostki zewnętrzne klimatyzatorów można montować tylko na posadzce loggii lub balkonu. Niedopuszczalny jest ich montaż na ścianach zewnętrznych budynków lub na dachach.
Szczegóły znajdziesz w zakładce DOKUMENTY DO POBRANIA: Regulamin montażu klimatyzatorów
Zalanie mieszkania należy zgłosić:
1. Do Działu Remontowego tel. 22 848 54 11 wew. 101,102, aby umówić wizytę hydraulika i stwierdzić przyczynę zalania.
2. Protokół do ubezpieczyciela podczas wizji w lokalu spisze inspektor. Termin udostępnienia lokalu można umówić pod nr telefonu 22 848 54 11 wew. 105
Budynki okablowane są przez firmy Vectra, Play, Orange i Netię. Pakiet podstawowy dostarcza firma Play ( płatny wraz z opłatami czynszowymi) w cenie 4,32 zł. W celu zamówienia pakietu podstawowego należy wypełnić deklarację. Szczegóły znajdziesz w zakładce DOKUMENTY DO POBRANIA: wniosek o pakiet podstawowy TV. Wniosek należy dostarczyć do pokoju nr 8 w budynku Spółdzielni.
Należy dbać o porządek na klatkach schodowych, korytarzach, w piwnicach i na terenie Spółdzielni. W godzinach 22:00-06:00 wszyscy Mieszkańcy mają obowiązek zachowania ciszy.
Sprawy finansowe, czynsze i rozliczenia:
Zgodnie z art. 4 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, Członkowie Spółdzielni, którym przysługuje spółdzielcze prawo do lokali, a także Członkowie Spółdzielni będący właścicielami oraz właściciele lokali, którzy nie są Członkami Spółdzielni mają obowiązek pokrywania kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości w częściach przypadających na ich lokale.
Opłata eksploatacyjna obejmuje m.in.:
– koszty sprzątania budynków i terenu,
– środki czystości, BHP i inne,
– koszty utrzymania zieleni,
– koszty paliw,
– energia elektryczna – części wspólne i latarnie osiedlowe,
– ubezpieczenia mienia,
– usługi Zakładu Remontowo-Konserwacyjnego,
– usługi obce,
– dezynsekcja, deratyzacja,
– przeglądy techniczne – kominiarskie, gazowe, elektryczne, p. poż,
– usługi telefoniczne,
– wyposażenie budynków i osiedla wraz z infrastrukturą,
– zakup sprzętu,
– koszty biura Zarządu wraz z wynagrodzeniami i ZUS,
– pozostałe materiały.
Opłaty należy uiszczać co miesiąc z góry, do końca miesiąca, którego dotyczą. Liczba osób do naliczania opłat „od osoby” opiera się na liczbie osób zamieszkujących lokal na pobyt stały lub przebywających w nim dłużej niż 30 dni. Musisz zgłosić Spółdzielni liczbę osób i powiadomić o zmianach w ciągu 30 dni.
Identyfikator lokalu to indywidualny numer przypisany do lokalu tzw. „Numer ewidencyjny”. Zamieszczony jest na książeczce opłat czynszowych, wydrukach rozliczeń mediów, wydrukach wysokości czynszu.
Saldo można samodzielnie sprawdzić na platformie „E-BOK”. W sprawach dotyczących „E-BOK-a” należy kontaktować się z Działem Księgowym.
Oświadczenie o wyrażeniu zgody na przetwarzanie danych osobowych, które zawiera takie dyspozycje znajdziesz tutaj: Oświadczenie o wyrażeniu zgody na przetwarzanie danych osobowych
Każdy, kto ma lokal w zasobach Spółdzielni (mieszkanie, garaż, miejsce postojowe czy lokal użytkowy) i nie płaci na czas opłat, podlega zasadom regulaminu windykacji. Zadłużenie powstaje w dniu, w którym nie wpłacisz pełnej kwoty czynszu lub innych należności. Jako właściciel lokalu możesz też wystąpić z wnioskiem o wydanie zaświadczenia o braku zaległości czynszowych. Dokładne szczegóły dotyczące procesu windykacji znajdziesz „Regulaminie windykacji”. Regulamin windykacji
Opłata stała c.o. wynika z mocy zamówionej, niezbędnej do utrzymania komfortu cieplnego w budynkach, koszt w tym zakresie ponoszony jest niezależnie od zużycia. Opłata zmienna c.o. , to inaczej faktyczne zużycie ciepła do ogrzania budynku.
Opłata stała za podgrzanie wody zimnej (c.w. – opłata stała) to opłata za moc zamówioną i energię cieplną wykorzystywaną do podgrzania wody cyrkulacyjnej i nie zależy ona od ilości zużytej ciepłej wody przez odbiorców.
Opłata zmienna za podgrzanie wody zimnej (c. w. – opłata zmienna) to opłata za energię cieplną wykorzystaną do podgrzania zimnej wody zużytej przez mieszkańca, zaś wysokość opłat zależy od ilości zużytej wody.
Rozliczenie (określenie wielkości dopłaty lub zwrotu w stosunku do wniesionych zaliczek) kosztów wody i ścieków oraz kosztów podgrzewu wody odbywa się dwa razy do roku i obejmuje okres rozliczeniowy od 1.01 do 30.06. i od 01.07. do 31.12. każdego roku kalendarzowego. Rozliczenia dostarczane są najpóźniej w trzecim miesiącu po zakończeniu okresu rozliczeniowego.
Rozliczenie indywidualne kosztów centralnego ogrzewania odbywa się raz do roku, obejmuje okres od 01.01. do 31.12, a rozliczenia są dostarczane w ciągu 90 dni od końca okresu rozliczeniowego.
Sprawy członkowskie i prawne dotyczące lokali:
1. Członkiem Spółdzielni może być osoba prawna lub osoba fizyczna, choćby nie miała zdolności do czynności prawnych albo miała ograniczoną zdolność do czynności prawnych, której:
– przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu;
– przysługuje roszczenie o ustanowienie odrębnej własności lokalu, zwane dalej „ekspektatywą” własności.
2. Członkami Spółdzielni są oboje małżonkowie, jeżeli prawo do lokalu przysługuje im wspólnie.
3. Członkiem Spółdzielni może być osoba, która posiada prawo odrębnej własności lokalu. Warunkiem przyjęcia w poczet członków jest złożenie deklaracji przystąpienia do Spółdzielni.
4. Jeżeli spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo odrębnej własności lokalu albo ekspektatywa własności należy do kilku osób, członkiem Spółdzielni może być tylko jedna z nich. Osoby te powinny wskazać, poprzez złożenie stosowanego oświadczenia, osobę uprawnioną do bycia członkiem Spółdzielni.
5. Deklarację członkowska znajdziesz tutaj: Deklaracja Członkowska
W celu przekształcenia spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu w odrębną własność należy:
– wypełnić wniosek o przekształcenie: Wniosek o przekształcenie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu w odrębną własność lokalu
– wnieść opłaty za dokumenty niezbędne do przekształcenia.
– uregulować wszelkie zobowiązania finansowe wobec Spółdzielni.
Przekształcenie odbywa się w formie umowy notarialnej. Koszt przekształcenia ponosi Członek Spółdzielni.
Spółdzielnia nie sporządza świadectw charakterystyki energetycznej dla poszczególnych mieszkań. Takie dokumenty przygotowuje wyłącznie uprawniony audytor energetyczny na zlecenie właściciela lokalu. Wykaz osób uprawnionych do sporządzania świadectw charakterystyki energetycznej https://rejestrcheb.mrit.gov.pl/rejestr-uprawnionych.
Na wniosek właściciela lokalu Spółdzielnia udostępnia niezbędne dane potrzebne do opracowania świadectwa.
Wniosek o wydanie zaświadczenia o prawie do lokalu można pobrać ze strony Zaświadczenia o prawie do lokalu
Należy złożyć go osobiście w sekretariacie Spółdzielni lub przesłać mailowo na adres sekretariat@sbmpolitechnika.pl
Członek Spółdzielni może brać udział w Walnym Zgromadzeniu osobiście lub przez pełnomocnika. Pełnomocnictwo musi być udzielone na piśmie pod rygorem nieważności i dołączone do protokołu. Pełnomocnik nie może zastępować więcej niż jednego Członka Spółdzielni.
Każdy Członek Spółdzielni ma prawo wystąpić z wnioskiem o sporządzenie kopii lub wgląd do dokumentów Spółdzielni określonych w Art. 81 Ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych. Masz prawo zapoznać się z dokumentami takimi jak statut, regulaminy, uchwały organów Spółdzielni, protokoły obrad, sprawozdania finansowe, umowy Spółdzielni z podmiotami trzecimi – generalnie z dokumentami dotyczącymi działalności Spółdzielni, które nie zawierają danych chronionych lub informacji podlegających tajemnicy. Procedurę zaznajamiania się z dokumentami określa „Regulamin udostępniania i zaznajamiania się członków SBM Politechnika z jej dokumentacją”. Regulamin udostępniania i zaznajamiania się członków SBM Politechnika z jej dokumentacja.
